More Links

Articole:pag 23

Interviu cu Morito Suganuma Aikido Shihan - I

 
 

Sensei Morito Suganuma infruntand duelul jonglerilor in Hilo Hawaii - 2013



Morito Suganuma s-a nascut in Fukushima, Japan in 1942. Un campion regional la saritura cu prajina in liceu, el s-a mutat sa studieze Aikido cu Nobuyoshi Tamura in 1963 si apoi, in 1967, a intrat la Aikikai Hombu Dojo ca unul dintre ultimii uchi-deshi, pentru a se antrena sub indrumarea Fondatorului Aikido-ului, Morihei Ueshiba.

El este seful Aikido Shoheijuku , care are un numar mare de dojo-uri de Aikido centrate in jurul zonei Fukuoka din Kyushu, Japonia, si a fost promovat la 8 Dan de catre Aikikai in ianuarie 2001.

Aceasta este prima parte a unui interviu cu Sensei Suganuma care a aparut initial in numarul din ianuarie 2005 al reviste Gekkan Hiden (" Invataturile Secrete Lunare"), o binecunoscuta revista de arte martiale din Japonia.

De asemenea, acest interviu a fost publicat si intr-o colectie de interviuri cu elevi ai fondatorului, publicate in Japonia ca "Profiluri ale Fondatorului" in 2009. A fost o scurta introducere a acestei munci in articolul "Morihei Ueshiba - Profiluri ale Fondatorului".



Sensei Morito Suganuma



Corpul Fondatorului era extrem de moale.

I: In primul rand as dori sa va intreb ce v-a inspirat de invatati Aikido.

R: La inceput a fost deoarece am citit un articol despre O-Sensei intr-o revista cam pe cand eram in anul 6 al scolii elementare. Dupa asta m-am inscris la departamentul de educatie fizica ( Sensei Suganuma a fost saritor cu prajina) la Universitatea Juntendo , dar m-am accidentat si m-am inscris la Universitatea Asia. Aici am fost in stare sa vad un antrenament al clubului de Aikido cu ochii mei, si in felul asta am inceput Aikido. Aceasta a fost in anul 38 Showa (1963).

I: Cum a fost instruirea la universitate ?

R: Era Sensei Nobuyoshi Tamura . Acum el preda in Franta.

I: Cand v-ati inscris la Hombu Dojo ?

R: M-am inscris ca uchi-deshi cand am absolvit in anul 42 Showa (1967). Cei care erau acolo in jurul acestei perioade sunt: Sensei Seishiro Endo si Sensei Masatake Fujita . O-Sensei avea 84 ani atunci, si in urmatorii 2 ani am invatat de la O-Sensei, pana cand el a murit.

I: Ati trait in dojo, nu faceati naveta ?

R: Aceasta a fost doar pentru perioada cand s-a reconstruit dojo-ul, asa ca noi am inchiriat camere in apropiere. Atunci cand au reconstruit dojo-ul au inceput cu spatiul de locuit a lui O-Sensei, asa ca acesta merge iniante si inapoi intre Iwama si Hombu Dojo, si statea in biroul din dojo-ul vechi. In acele momente noi masam degetele si umerii lui O-Sensei pana cand mergea la culcare. Asa ca trebuia sa fim cu el tot timpul, de cand venea dimineata devreme si pana cand se retragea seara. Ii spalam spatele in baie.

I: Cum era corpul lui O-Sensei in acea perioada ?

R: Atunci cand l-am vazut la baie, muschii din partea superioara a corpului erau cazuti, si O-Sensei glumea "Uite, aripi !". (rade) In trecut erau solide si ferme, deci cred ca el tre sa fi avut intr-adevar brate groase si un fizic extrem de bun.


Desen al Fondatorului Aikido-ului Morihei Ueshiba, facut de Eiji Tamura


I: Acum, ca ati mentionat asta, exista un desen cu corpul lui O-Sensei, nu-i asa ?

R: Acel desen a fost facut de un faimos artist, dar nu a fost un desen direct, ci a fost bazat pe imaginea artistului despre O-Sensei cu o forta in corp, un fel de imagine simbol. Atunci cand i-am atins corpul in baie, muschii sai erau foarte moi, iar cand faceam exercitii de flexibilitate inainte de practica, O-Sensei isi facea incalzirea cu elevi pentru aproximativ 30 de minute. El era asa de moale incat cu greu putea cineva crede ca avea mai multe de 80 de ani. Atunci cand el facea "Funakogi Undo" ("exercitiu de vaslire"), dar inainte se numea "Ame-no-torifune" ("Barca Pasarii Ceresti"), miscarile sale erau extrem de moi.

I: Funakogi Undo este un exercitiu unic in Aikido, nu-i asa ? Care este de fapt intelesul ?

R: Vaslim in barca pentru a merge inainte, pastrand ochii intorsi spre telul nostru. Deseori, O-Sensei numea acest scop "O lume a armoniei si unitatii", cu alte cuvinte, o lume fara conflict. Atunci, ca si acum, violenta si razboiul continua, dar cred ca intelesul era "toti sa vaslim impreuna" cu scopul de a cere ajutor prin antrenamentul de Aikido pentru o lume care ar putea veni atunci cand toti oamenii lumii si-ar uni mainile unii cu altii.


Morito Suganuma demonstrand exercitii de incalzire



I: Este acelasi motiv pentru care facem exercitiile de incalzire impreuna ?

R: Da, este. Cred ca aceasta este o metoda excelenta de a crea un corp unificat pe care il vedem in Aikido, cu alte cuvinte, un corp in care mainile, bazinul si picioarele functioneaza impreuna.

I: Ati obtinut explicatii concrete de la Fondator ?

R: Dintr-o pozitie in care mainile sunt deschise, inchideti-le ferm si trageti-le inapoi. Pe de alta parte, sunt exercitii in care o persoana impinge mainile spre inainte in timp ce le inchide si le deschide atunci cand la trage inapoi. De asemeenea, practicam un exercitiu numit "Furitama" ("scuturarea spiritului") unde ne impreunam palmele in fata abdomenului si le scuturam. Atunci avem mana dreapta in jos si mana stanga deasupra - in Kototama dreapta reprezinta corpul iar mana stanga reprezinta mintea. Ni s-a spus "Plasati-va mintea pe fundatie (corp)"

I: Funakogi Undo si Furitama sunt practicate impreuna ca si un set ?

R; Da, asa este. O-Sensei facea intotdeauna 3 seturi, fiecare set constand in 3 repetari ale Funakogi Undo si una de Furitama ca fiind un set.


Hombu Dojo Bonenkai (sarbatoarea de sfarsit de an). De la dreapta la stanga:
Masando Sasaki Shihan, Minoru Kurita Shihan, Shizuo Imaizumi Shihan
Yoshio Kuroiwa Shihan, Seishiro Endo Shihan, Yasuo Kobayashi Shihan
Morito Suganuma Shihan, Akira Tohei Shihan, Nobuyuki Watanabe Shihan
Nobuyoshi Tamura Shihan, Seijuro Masuda Shihan, Koretoshi Maruyama Shihan



Atras de tehnicile fara efort

I: Cum era viata zilnica a Fondatorului si antrenamentele de atunci ?

R: Atunci cand dojo-ul curent a fost terminat, exista doar o simpla Kamidana in camera lui O-Sensei, asa ca inainte de orice practica el recita din Norito (rugaciuni Shinto). Atunci el mergea in dojo. O-Sensei era cineva care poseda o prezenta unica, si doar prin intrarea in dojo, totul se oprea - se simtea un fel de aura emisa din corpul sau. Antrenamentul era extrem de sever, dar era un fel de bunatate in acea severitate. De exemplu, era extrem de priceput sa la a te lasa sa stii unde ar trebui sa fii, era foarte grijuliu cu acest tip de lucruri.

I: Care este impresia dv. referitor la a lua ukemi pentru Fondator ?

R: Tehnicile lui O-Sensei erau complet lipsite de efort. Chiar daca cineva era aruncat( lua ukemi), el avea un sentiment bun. Se simtea ca si cum erai absorbit. Chiar daca era aceeasi tehnica, atunci cand este facuta de cineva care nu o stapaneste, sunt momente dificile unde exista durere si trebuie sa se suporte anumite lucruri, dar acolo nu era nimic din asta. Am fost norocos sa fiu capabil sa primesc tehnicile lui O-Sensei.

I: Am azuit ca tehnicile Fondatorului erau extrem de rapide...

R: Da, erau rapide. Cred ca nu sunt foarte multi oameni care se pot misca asa repede la aceasta varsta. In timpul tai-sabaki, intreg corpul sau se misca intr-o clipita - era la fel atunci cand utiliza un baston sau o sabie.

I: A folosit multe arme ?

R: In timpul antrenamentului, in plus fata de baston si sabie, el folosea si un evantai. Acesta putea fi folosit in locul unui tessen (evantai cu nervuri de metal), dar O-Sensei purta intotdeauna un evantai strans si il utiliza deseori pentru a controla instant oponentii care veneau sa atace cu sabia.


Saganuma Sensei demonstrează Atemi în Irimi-nage



I: Am vazut multe fotografii in demonstratii in care un evantai strans era utilizat sa controleze o sabie.

R: Asa este, acelea sunt miscari care pot fi folosite si atunci cand ai un tessen sau o sabie scurta. De asemenea, el demonstra deseori atemi cu un evantai strans. In acelasi timp in care el controla intr-o clipita atacul oponentului, el putea ataca cu evantaiul spunand "Iata - poti intra aici!". De exemplu, in cadrul curgerii miscarii de Irimi-nage exista un numar de locuri unde atemi poate fi introdus, dar era atat de rapid incat era dificil de inteles pentru ei, asa ca el le explica utilizand evantaiul strans.


Demonstratie cu un evantai strans
Nobuyoshi Tamura luand ukemi pt. O-Sensei, Morihei Ueshiba
demonstratie de Aikido la Liceul McKinley in 1961, Honolulu Hawaii



I: Inteleg. In cazul dv., din moment ce ati venit cu un punct de vedere al unui competitor in saritura cu prajina, nu ati simtit ca exista ceva "vag" in Aikido ?

R: Cateodata am simtit asta. (rade) Totusi, in timpul unui antrenament in Kokyu-ho, atunci cand O-Sensei mi-a prins ambele incheituri, instant am fost incapabil sa ma misc. Pe atunci O-Sensei avea 158cm si cantarea mai putin de 60kg, dar prinzand si tinandu-ma usor am fost complet incapabil sa ma misc. Atingand mainile cu O-Sensei si cu sempai, am inceput sa simt "ca aici exista o marime a diferentei". Din acest motiv m-am gandit "as dori sa fiu asa intr-o zi" si dorul a crescut mai puternic.

I: A exista o anumita putere, alta decat greutatea, nu-i asa ?

R: Nu a fost o chestiune de durere a incheieturilor mainilor, sau ceva de genul asta. Se simtea ca daca el si-ar utiliza corpul asa de eficient atunci centrul meu era controlat. Lucruri pecum Nikkyo sunt cu siguranta tehnici care sunt eficiente impotriva incheieturilor, dar cred ca este o tehnica care ia o parte a adversarului si controleaza intregul sau corp. Deci, doar aplicand o cantitate mica de durere ei devin incapabili sa se miste.

I: S-a vorbit mult despre faptul ca tehnica fondatorului in ultimii sai ani era extrem de moale...

R: Nu as spune doar moale. Se simtea ca si cum el, in fiecare clipa, isi putea misca liber corpul, si in timp ce erau momente in care simteai ca si cum erai absorbit in timp ce erai aruncat, erau si clipe in care erai tinut ferm pe loc.

I: Deci aceasta este "libertatea completa" ? Atunci cand privim filme cu Fondatorul din tinerete putem sa-l vedem cu fixeaza jos pe oameni cu fermitate.

R: Sunt si unele in care el pare sa alerge intr-o iesire violenta. (rade) Dar cred ca tehnicile lui O-Sensei nu s-au indepartat de principiile naturii. El se misca dupa cum isi directiona mintea si aceasta devenea tehnica.

I: Cred ca trebuie sa existe diferente in functie de perioada in care s-a invatat Aikido transmis de catre Fondator.

R: Cred ca aceasta este o problema, dar in cele din urma cred ca important este modul in care fiecare Shihan care il urma a luat ceea ce i s-a dat. Chiar si Shihani care s-au antrenat in aceeasi perioada au diferite tipuri de miscari, si nu cred ca cineva poate spune care este corect si care gresit. Daca ai 10 persoane, nici una nu va fi la fel, si cred ca aici este acelasi lucru.



PS: Sper ca va place articolul ! Totul este si va ramane gratuit, dar va rugam sa luati in considerare o mica deviere pentru a contribui la sustinerea eforturilor noastre. Fiecare donatie (chiar si 1$) este foarte apreciata si ajuta la acoperirea timpului si costul server-ului. Cu cat avem mai mult sprijin cu atat mai mult putem adauga continut nou si interesant !

Va multumesc,
Chris



Articol publicat pe "Interview with Aikido Shihan Morito Suganuma - Part 1"

tradus si publicat aici cu permisiunea lui Sensei Christopher Li

 
PS: pt donatii dati clik pe linkul original si mergeti la sf. articolului unde exista un buton de donatii . Va multumesc si eu